Podvody na Slovensku v roku 2024: Praktiky a prevencia

Za posledné 2 roky si podvodníci prilepšili o viac ako 2 milióny € pri viac ako 100 prípadoch. Podvody na senioroch, a nielen na nich, boli v roku 2024 na Slovensku vážnym problémom. Podvodníci využívajú stále sofistikovanejšie metódy, pričom najzraniteľnejšími obeťami sú dôverčiví ľudia, najmä staršia generácia. Tento článok rozoberá najčastejšie typy podvodov a metódy, akými podvodníci manipulujú svoje obete, reálne prípady podvodov a efektívne spôsoby, ako sa pred nimi brániť. Preto by sme v našom OZtku uvítali aby si si ho prečítal a zavolal svojim starým rodičom. Prečo?

No lebo…

Najčastejšie typy podvodov

Vo všeobecnosti pri podvodoch a podvodných konaniach voči fyzickým osobám páchatelia nemusia byť až príliš inovatívni, každopádne aj tu badáme určitý posun k „vylepšovaniu“ aktivít.  V roku 2024 dominovali štyri hlavné typy podvodov:

  1. Telefonické podvody: Podvodníci sa vydávajú za príbuzných alebo známych a pod zámienkou naliehavej situácie žiadajú o finančnú pomoc. Typickým príkladom je tzv. “vnukov podvod”, kde podvodník tvrdí, že je vnuk v problémoch, a žiada okamžité poskytnutie peňazí. Obeť podvodu páchatelia držia v časovom strese, aby nestihla overiť informáciu s dotyčným, resp. inými príbuznými. Reálny príklad: Seniorka z Prievidze vyhodila z balkóna 100 000 eur po tom, čo ju podvodníci presvedčili, že pomáha svojmu vnukovi v núdzi. Naliehavé telefonáty, časový stres a dramatické scenáre ju prinútili konať bez overenia situácie.
  2. SMS podvody: „Modus Operandi“ je podobný ako v bode č. 1. Obete dostávajú správy, ktoré sa tvária ako urgentné prosby o pomoc od známych alebo rodinných príslušníkov. Správy často obsahujú odkazy na falošné platobné brány alebo čísla účtov podvodníkov. Reálny príklad: Senior z Bratislavy poslal 2 000 eur na účet uvedený v SMS správe, ktorá údajne pochádzala od jeho syna. Po kontrole zistil, že jeho syn o ničom nevedel.
  3. Investičné podvody: Podvodníci lákajú obete na rýchle a vysoké zisky prostredníctvom falošných investičných platforiem. Počiatočné “zisky” slúžia len na získanie dôvery, po čom nasleduje strata celého vkladu. U nás je toto vzácnejšia forma podvodu, častokrát je spojená s osobným kontaktom, proces je dlhodobejší avšak dopady častokrát veľmi katastrofálne. Reálny príklad: Desiatky ľudí na Spiši prišli o životné úspory po tom, čo ich podvodníčka z Rudnian presvedčila o výhodných investíciách. Straty presiahli stovky tisíc eur, pričom mnohí čelia exekúciám.
  4. Podvodníci vydávajúci sa za policajtov: Momentálne hádam najčastejšia forma páchania podvodnej činnosti, kde páchatelia sa zámerne sústreďujú na staršie osoby. Títo podvodníci obete presviedčajú, že ich peniaze sú v ohrození, a žiadajú ich o odovzdanie hotovosti na “ochranu”. V niektorých prípadoch seniori vybrali z banky všetky úspory a odovzdali ich podvodníkom. Reálny príklad: Seniorka z Košíc prišla o 8 000 eur po tom, čo ju navštívil muž v uniforme, ktorý tvrdil, že je policajt. Peniaze údajne mali byť uložené “na bezpečné miesto”.

Praktiky podvodníkov

Podvodníci využívajú rôzne psychologické techniky na manipuláciu svojich obetí. Medzi najčastejšie patria:

1. Časová tieseň

Podvodníci vytvárajú pocit naliehavosti, aby obeť nemala čas premýšľať alebo overiť situáciu. Snažia sa tlakom dostať obete do časovej tiesne a zabezpečiť si tak vyjednávaciu výhodu.

  • Príklady: Volajúci tvrdí, že príbuzný mal nehodu a ak peniaze nebudú poskytnuté okamžite, hrozí väzenie. Pri investičných podvodoch podvodníci hovoria, že “ponuka je časovo obmedzená a výnos veľmi lukratívny”.
  • Prečo funguje: Ľudia v strese a pod tlakom robia impulzívne rozhodnutia, často bez dostatočného overenia. Funguje tu strach z ušlej príležitosti, resp. iba strach.

2. Citový nátlak

Podvodníci cielia na emócie, ako sú súcit, strach alebo pocit zodpovednosti. Častokrát je to spojené s časovou tiesňou.

  • Príklady: “Babka, som tvoj vnuk, mám veľký problém a potrebujem tvoju pomoc.” Falošné charitatívne výzvy: “Pomáhame chorým deťom, prispejte, prosím.”
  • Prečo funguje: Seniori často reagujú citlivo na problémy rodiny a majú prirodzenú túžbu pomôcť. Ak podvodníci predstierajú autoritu (napr. ako policajti), obeť môže mať pocit povinnosti spolupracovať.

Ako sa brániť proti podvodom

1. Prevencia pri telefonických hovoroch

  • Vždy overte totožnosť volajúceho spätným hovorom na akékoľvek známe číslo.
  • Nedávajte peniaze neznámym osobám, ani na základe telefonických inštrukcií.
  • S rodinou si dohodnite tajné heslo pre skutočné núdzové situácie.

Nikdy nie je neskoro, vždy je možné si veci overiť – toto pravidlo by malo byť základom pri všetkých činnostiach kedy je ponuka buď naliehavá alebo veľmi „výhodná“.

2. Bezpečné používanie SMS a online komunikácie

  • Ignorujte správy od neznámych odosielateľov.
  • Neklikajte na odkazy v správach a vždy overte žiadosti o peniaze prostredníctvom iného kanála.
  • Po prijatí podozrivej správy blokujte číslo a nahláste ho operátorovi.

Netreba sa hanbiť požiadať o pomoc či zaškolenie k digitálnej komunikácii. Momentálne sa tomu nevyhneme a celková komunikácia sa bude presúvať do digitálnej formy.

3. Ochrana pred investičnými podvodmi

  • Overte každú investičnú ponuku cez Národnú banku Slovenska (NBS).
  • Vyhýbajte sa platformám bez licencie a ponukám s nereálne vysokými ziskami.
  • Pred investíciou konzultujte Váš zámer s finančným poradcom.

Každá „extrémne výhodná“ ponuka má svoje „ale“. Je potrebné ovládnuť pocit premárnenej príležitosti a vždy si položiť otázku prečo je tá ponuka smerovaná práve mne, keď je taká výhodná.

4. Opatrnosť pri kontakte s “policajtmi”

  • Skutoční policajti nikdy nežiadajú peniaze ani ich “neuskladňujú” na ochranu.
  • Požiadajte o preukázanie policajného odznaku a kontaktujte políciu na čísle 158. Ak sa hanbíte, volajte svojim príbuzným.
  • Nikdy neodovzdávajte peniaze osobne alebo na základe telefonického nátlaku.

Pri každom pokuse o podvod je veľmi dôležitá otvorené komunikácia s príbuznými, nebáť sa im zavolať a poradiť sa. Pokiaľ nie je nik z rodiny naporúdzi, je možné komunikovať s Políciou SR, najmä pri citovom nátlaku a agresii, resp. spýtať sa ľudí naokolo (šofér taxi, pracovník/čka v banke a pod…)

Záver

Podvody sú stále sofistikovanejšie a cielené na zraniteľné skupiny, ako sú seniori. Prevencia, vzdelávanie a pravidelná komunikácia v rodine sú kľúčom k ochrane pred týmito praktikami. Ak sa stretnete s podozrivým správaním, okamžite kontaktujte políciu a varujte svoje okolie. Informovanosť je najlepšou obranou proti podvodom. Tu platí, že radšej byť za prehnane opatrného ako prísť o značnú sumu finančných prostriedkov.